© HelenS

Ambassadeur

Du är utvald. Positionerad. Stationerad. Betrodd med den ansvarsfulla uppgiften att verka för landets bästa i främmande världsdelar. På livstid. Liksom jag.

Vi ska synliggöra och företräda vårt lands innersta kärna av välvilja och medmänsklighet. Landet Kärlek.

Gör du ditt jobb? Gör jag mitt jobb?

Tror vi sjukskriver oss rätt ofta. Aj, jag har lite ont i huvudet idag, jag kan inte jobba. Oj, ett hårstrå gick av, jag kan inte jobba. Uj, det regnar just nu, jag kan inte jobba. Det finns alltid en hel drös med ursäkter till varför man inte kan sköta sitt arbete.

Alla kan ha en dålig dag, självklart. Man kan få kräksjuka eller alligatorinfluensa. Då måste man hålla sig hemma och dricka te med harsyra och fläder så man blir frisk igen. Sedan är man redo att vara snäll, god, omtänksam, varm och välvillig mitt i en värld av spjutspetsade pikar och nedlåtande kommentarer. Man är redo, inte först och främst för att man vill, utan för att det är vårt uppdrag att verka för det goda i det område där vi är placerade.

Nu måste jag iväg till jobbet. Det kommer inte att gå så bra idag för jag har brutit en nagel. Jag känner att jag inte orkar vara snäll och god, har ingen lust med det. Alls. Får köra på autopiloten så kanske det reder sig och blir alldeles tjockt av kärlek ändå. Man vill ju trots allt göra ett bra jobb.

 

Kommentarer till: "Ambassadeur" (8)

  1. Alligatorinfluensan är inte att leka med.Men man blir tjockhudad av den…,-)

  2. Nja … idag tror jag att jag ska smörja upp mina Ambassadeurer och byta lina … jag ska stanna hämma och tänka på saken i alla fall … Ambassadeurer kräver mycket kärlek och varsam handpåläggning.:O)

  3. Kom du fram ordentligt på autopiloten eller körde du vilse i deppträsket?

  4. Desdichado sa:

    you can do it!=)

Lämna en kommentar